آشنایی با هواپیمایی ایران ایر
شرکت هواپیمایی ایران ایر
در سال 1321 و با همت دو تن از بازرگانان ایرانی به نام های رضا افشار و قاسم ابتهاج نخستین شرکت هواپیمایی ایران با نام ایرانیان ایرویز، فعالیت خود را با 2 فروند هواپیمای داگلاس مدل DC-3 در مسیر تهران به مشهد جهت جا به جایی بار و مسافر آغاز کرد و پس از مدتی مسیر های شیراز ، اصفهان ، آبادان ، اهواز و بوشهر را به لیست پرواز های داخلی و علاوه بر اینها در سال 1325و1326 مسیر های پاریس ، قاهره ، بغداد و تل آویو را به شبکه پروازهای بین المللی خود اضافه نمود . ایرانیان ایرویز بعدها تعدادی هواپیمای داگلاس مدل DC-4 و DC-6 و ویکرزویسکونت را به ناوگان هواپیمایی خود افزود.
در سال 1333 شرکت هواپیمایی دیگری با نام پرشین ایر سرویس توسط احمد شفیق ( همسر مصری اشرف پهلوی ) در تهران کار خود را با هواپیماهای آورو یورک در جهت بار بری آغاز به کار نمود . مسیرهای اولیه این شرکت از تهران به بیروت و بریندیسی ایتالیا و از آبادان به بازل سوئیس بود . پس از مدتی پرشین ایر سرویس توانست تعدادی هواپیمای داگلاس مدل DC7 را به ناوگان خود بیفزاید و در مسیر های لندن ، پاریس ، بروکسل و ژنو پروازهایی با برنامه پروازی منظم انجام دهد .
این 2 شرکت هواپیمایی در مهر ماه سال 1340 با یکدیگر ادغام شدند و در 15 اسفند 1340 طی قراردادی شرکتی با عنوان خطوط هوایی متحد ایران و یا ( شرکت واحد هواپیمایی ایران ) را تاسیس نمودند و در فروردین 1341 این شرکت ملی اعلام شد و فعالیت خود را با نام شرکت هواپیمایی ملی ایران و یا به اختصار هما آغاز نمود.
نگاهی به سالهایی که با هما گذشت
هما در سالهای پیش از انقلاب :
در سال 1344 اولین پرواز هما با هواپیماهای جت و با بهره گیری از یک فروند بوییگ 100-727 در مسیر تهران به بیروت انجام شد و پس از آن تصمیم به ارتقاع تمامی ناوگان به هواپیماهای جت گرفته شد . در سال 1350 تعدادی بوئینگ 100-737 و در سال 1353 تعدادی هواپیما بوئینگ 200-727 و در سال 1354 تعدادی هواپیمای گران قیمت بوئینگ 747 از نوع 100 ، 200 و SP به ناوگان هما اضافه گردید . در این سالها هواپیمایی ایران ایر پرواز های بسیاری را به قاره اروپا انجام میداد ، به طوری که در مسیر تهران به لندن بیش از 30 پرواز به صورت هفتگی انجام میشد ، در سال 1354 خط هوایی تهران به نیویورک با بهره گیری از یک هواپیما بوئینگ 707 و با یک توقف در لندن آغاز به کار نمود ، که بعد ها با ورو هواپیما بوئینگ 747 مدل SP این خط هوایی طولانی ترین خط هوایی بدون توقف جهان در آن زمان شد . در سال 1356 هما اقدام به خرید 6 فروند ایرباس A300 نمود و نخستین بهره مندی از محصولات این شرکت اروپایی در خاور میانه لقب گرفت و با بهره گیری از ناوگان جدید خود توانست به 31 مقصد داخلی و بین المللی از پکن و توکیو تا نیویورک به طور روزانه پرواز کند و مقاصدی چون لس آنجلس و سیدنی را به شبکه پروازی خود بیفزاید . در آن سالها شرکت هواپیمایی هما (هواپیمایی ملی ایران ) به عنوان رو به رشد ترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته میشد و در عین حال یکی از امن ترین و مدرن ترین شرکت های دنیا به شمار میرفت .
هما در سالهای پس از انقلاب :
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تغییر سیاست های حکومتی برنامه پروازهای بین المللی به کلی تغییر کرد به طوری که مسیرهایی چون تل آویو به کلی کنسل شد . تهران تنها فرودگاه پروازهای بین المللی ایران شد و بجز فرودگاه شیراز که برای استفاده در مواقع لزوم در نظر گرفتند دیگر فرودگاهای بین المللی به کلی تعطیل شدند . پرواز به مقصد نیویورک به دلیل تنش های ایجاد شده بین دو کشور در جریان تسخیر لانه جاسوسی (کنسولگری امریکا در تهران ) دیگر اجازه فرود نگرفت و امریکا اعلام نمود که هواپیماهای ایران درهیچ یک از فرودگاه های امریکا حق فرود را ندارند .
نام رسمی این هواپیمایی در سال 1360 به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر کرد . در جریان جنگ تحمیلی ایران و عراق و مشکلات ناشی از آن پیشرفت چندانی در هما ایجاد نشد و در طول این مدت اکثر پروازهای بین المللی و حتی داخلی یا لغو ویا با تاخیر مکرر رو به رو میشدند و پروازهای فرودگاه آبادان تا پایان جنگ به کلی تعطیل شدند. در اواخر دهه 1360 و افزایش درخواست برای سفر های هوایی و در پی تحریم های اعمال شده بر صنعت هوانوردی ایران توسط امریکا هما فقط توانست چند فروند هواپیمای فوکر 100 را خریداری نماید . پس از آن در اواسط دهه 1370 و با توجه به بهبود روابط با اروپا هما قرارداد چند فروند ایرباس 330-200 را با شرکت ایرباس امضا کرد که در سال 1379 با فشارهای امریکا این قرارداد نیز لغو شد و هما تنها توانست 5 فروند ایرباس 200-310 و یک فروند 300-310 را به صورت دست دوم از ترکیه و دو فروند ایرباس مدل 600-300 آن هم دسته دوم از شرکت المپیک ایر یونان خریداری نماید.
تحریم های امریکا علیه ایران که شامل ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات آن میباشد مهمترین مانع رشد هما محسوب میشد به گونه ای که عمر بالای هواپیماها و کمبود قطعات باعث زمین گیر و یا بازنشسته شدن تعداد زیادی از هواپیماهای این شرکت شد .
با آغاز اجرای توافق هسته ای (برجام ) شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توانست اقدام به خرید چند فروند ایرباس نماید و لغو تحریم های صنعت هواپیمایی موجب گردید سوخت گیری هواپیماهای هما در بیشتر مقاصد اروپایی از سر گرفته شود و توانست با ورود هواپیماهای نو به ناوگانش پروازهای خود را کیفیت بهتری به مقاصد داخلی و بین المللی به انجام برساند .
ناوگان هواپیمایی ایران ایر
بوئینگ 100/200-747
- تعداد کل : 4 فروند
- تعداد فعال : 1 فروند
- حد اکثر وزن برخاست : 377.840 کیلو گرم
- طول بال : 64.59 متر
- طول : 66.70 متر
- ارتفاع : 33.19 متر
- حد اکثر برد : 12.500 کیلومتر
- ظرفیت مسافر : 366-452 نفر
- حد اکثر سرعت : 981 کیلومتر بر ساعت
تعداد صندلی ها
مجموع تجاری و عادی : 452
ایرباس 200-A330
- تعداد کل : 2 فروند
- تعداد فعال : 2 فروند
- حد اکثر وزن برخاست : 242.000کیلو گرم
- طول بال : 58.82 متر
- طول : 63.75 متر
- ارتفاع : 16.8 متر
- حد اکثر برد : 10.400 کیلومتر
- ظرفیت مسافر : 406 نفر
- حد اکثر سرعت : 912 کیلومتر بر ساعت
تعداد صندلی ها
مجموع تجاری و عادی : 406
ایرباس 600-A300
- تعداد کل : 4 فروند
- تعداد فعال : 3 فروند
- حد اکثر وزن برخاست : 171.700 کیلو گرم
- طول بال : 44.84 متر
- طول : 54.08 متر
- ارتفاع : 16.66 متر
- حد اکثر برد : 7.700 کیلومتر
- ظرفیت مسافر : 361 نفر
- حد اکثر سرعت : 833 کیلومتر بر ساعت
تعداد صندلی ها
مجموع تجاری و عادی :361
ایرباس A310
- تعداد کل : 5 فروند
- تعداد فعال : 1 فروند
- حد اکثر وزن برخاست : 144.000 کیلو گرم
- طول بال : 43.9 متر
- طول : 46.66 متر
- ارتفاع : 15.8 متر
- حد اکثر برد : 6.500 کیلومتر
- ظرفیت مسافر : 220-237 نفر
- حد اکثر سرعت : 849 کیلومتر بر ساعت
تعداد صندلی ها
مجموع تجاری و عادی : 237
ایرباس A300-B2/B4/F
- تعداد کل : 8 فروند
- تعداد فعال : 2 فروند
- حد اکثر وزن برخاست : 165.000 کیلو گرم
- طول بال : 44.83 متر
- طول : 53.61 متر
- ارتفاع : 16.72 متر
- حد اکثر برد : 6.300 کیلومتر
- ظرفیت مسافر : 270-336 نفر
- حد اکثر سرعت : 889 کیلومتر بر ساعت
تعداد صندلی ها
مجموع تجاری و عادی : 270-336
ایرباس A321
- تعداد کل : 1 فروند
- تعداد فعال : 1 فروند
- حد اکثر وزن برخاست : 79.000 کیلو گرم
- طول بال : 34.1 متر
- طول : 44.5 متر
- ارتفاع : 11.8 متر
- حد اکثر برد : 4.306 کیلومتر
- ظرفیت مسافر : 220 نفر
- حد اکثر سرعت : 870 کیلومتر بر ساعت
تعداد صندلی ها
مجموع تجاری و عادی : 220
ایرباس A320
- تعداد کل : 6 فروند
- تعداد فعال : 5 فروند
- حد اکثر وزن برخاست : 97.000 کیلو گرم
- طول بال : 34.1 متر
- طول : 37.6 متر
- ارتفاع : 11.8 متر
- حد اکثر برد : 5.185 کیلومتر
- ظرفیت مسافر : 180 نفر
- حد اکثر سرعت : 870 کیلومتر بر ساعت
تعداد صندلی ها
مجموع تجاری و عادی : 180
مک دانل داگلاس MD-80
- تعداد کل : 2 فروند
- تعداد فعال : 2 فروند
- حد اکثر وزن برخاست : 67.800کیلو گرم
- طول بال : 32.8 متر
- طول : 45 متر
- ارتفاع : 9 متر
- حد اکثر برد : 3.476 کیلومتر
- ظرفیت مسافر : 172 نفر
- حد اکثر سرعت : 925 کیلومتر بر ساعت
تعداد صندلی ها
مجموع تجاری و عادی : 172
فوکر 100
- تعداد کل : 16 فروند
- تعداد فعال : 2 فروند
- حد اکثر وزن برخاست : 43.090 کیلو گرم
- طول بال : 28.1 متر
- طول : 35.5 متر
- ارتفاع : 8.5 متر
- حد اکثر برد : 1.550 کیلومتر
- ظرفیت مسافر : 122 نفر
- حد اکثر سرعت : 816 کیلومتر بر ساعت
تعداد صندلی ها
مجموع تجاری و عادی : 122
ATR 600-72
- تعداد کل : 13 فروند
- تعداد فعال : 13 فروند
- حد اکثر وزن برخاست : 23.000 کیلو گرم
- طول بال : 27.05 متر
- طول : 27.17 متر
- ارتفاع : 7.65 متر
- حد اکثر برد : 1.528 کیلومتر
- ظرفیت مسافر : 67-78 نفر
- حد اکثر سرعت : 510 کیلومتر بر ساعت
تعداد صندلی ها
مجموع تجاری و عادی : 70
شبکه پروازی هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی ایران ایر در حال حاضر به حدود 30 مقصد داخلی و بیش از 25 مقصد بین المللی پرواز به صورت ثابت و فصلی انجام میدهد.
مسیر های پروازی داخلی :
از جمله مقاصد پروازی هما شامل آبادان ، اهواز ، اردبیل ، بندرعباس ، بندرلنگه ، بیرجند ، بوشهر ، چابهار ، گرگان ، اصفهان ، کرمان ، کرمانشاه ، کیش ، لار ، مشهد ، قشم ، رشت ، ساری ، شیراز ، تبریز ، ارومیه ، یزد و زاهدان میباشد که به صورت مسیر های زیر در حال انجام است.
آبادان-مشهد-آبادان / اهواز-بندرعباس-اهواز / اهواز-اصفهان-اهواز / اهواز-لاوان-اهواز / اهواز-مشهد-اهواز / اهواز-شیراز-اهواز / اهواز-تبریز-اهواز / یزد-مشهد-یزد / بندر لنگه-شیراز-بندرلنگه / بندرعباس-اصفهان-بندرعباس / بندرعباس-ساری-بندرعباس / بندرعباس-شیراز-بندرعباس / بندرعباس- تبریز-بندرعباس / بندرعباس-چابهار-بندرعباس / اردبیل-مشهد-اردبیل / بوشهر-اصفهان-بوشهر / گرگان-زاهدان-گرگان / اصفهان-کرمان-اصفهان / اصفهان-کیش-اصفهان / اصفهان-مشهد-اصفهان / اصفهان-سیری-اصفهان / اصفهان-شیراز-اصفهان / لاوان-شیراز-لاوان / رشت-مشهد-رشت / سیری-شیراز-سیری / شیراز-مشهد-شیراز / تبریز-مشهد-تبریز / بیرجند-مشهد-بیرجند / زاهدان-کرمان-زاهدان / زاهدان-مشهد-زاهدان / زاهدان-چابهار-زاهدان
مسیرهای پروازی خارجی
این مسیر ها
در اروپا شامل : استانبول ، استکهلم ، آمستردام ، آنکارا ، پاریس ، رم ، فرانکفورت ، کلن ، گوتنبرگ ، لندن ، مسکو ، میلان ، وین ، هامبورگ
در آسیا شامل : بیروت ، بمبئی ، پکن ، تاشکند ، دبی ، دمشق ، دوحه ، کراچی ، کوالالامپور ، کویت ، نجف
پرواز های حج
یکی از مهمترین فعالیتهای سالیانهٔ هما ، انتقال حجاج ایرانی به عربستان و بازگرداندن آنها بودهاست. این شرکت سالیانه و در کنار انجام پروازهای عادی و برنامهای خود، به صورت چارتر دهها هزار زائر را در زمان حج از شهرهای مختلف ایران به عربستان منتقل میکند.
کلاس های پروازی هواپیمایی ایران ایر
شرکت هواپیمایی ایران ایر صندلی های هواپیماهای خود را ، در کلاسهای پروازی مختلفی ارائه میدهد که از لحاظ خدمات و شرایط با هم متفاوت هستند. این کلاسها در دو گروه هما کلاس و کلاس اکونومی تعریف شدهاند .
کلاس اکونومی یا کلاس اقتصادی همان کلاس معمولی پرواز میباشد که از حداقل امکانات و پذیرایی در هر پرواز استفاده میکند ، غذاها و نوشیدنیهای این بخش از کیفیت بالایی برخوردار هستند اما از لحاظ تنوع و فراوانی مانند بیزینس کلاس نمیباشد.
هما کلاس یا همان بیزینس کلاس با برخورداری از صندلیهایی مبله وبا فضایی بزرگتر از کلاس اکونومی محیطی آرام و دلنشین را برای مسافران فراهم می آورد . به مسافران هماکلاس سرویسهای ویژهای در طول پرواز نظیر، امکان انتخاب سرویس پذیرایی از منو غذایی، سرو غذا در ظروف چینی، دریافت کیف هدیه سفر، بسته بندی زعفران در جعبه خاتم در پروازهای بین المللی ، سرویس چای و دمنوش های گیاهی همراه با بیسکویت هما ، سرویس میوه و ارائه گل به منظور خوش آمدگویی به مسافران و… داده می شود .
کلاس های نرخی N,M,Q,V,Y در کابین اکونومی و کلاس های نرخی C,J در کابین هما کلاس برای مسافران عادی و کلاس نرخی O در کابین اکونومی برای جانبازان، خانواده شهدا و معلولان سازمان بهزیستی لحاظ گردیده است .
پذیرایی در هما
سرویس های پذیرایی از مسافران در پروازهای هما بر اساس اطلاعات پروازی از جمله مسیر پرواز ، مدت زمان پرواز ، زمان ورود و خروج پرواز ، ساعات مختلف شبانه روز و امکانات هواپیما برنامه ریزی و آماده سازی می گردد . بر این اساس تنوع سرویس های مورد تهیه از بالاترین کیفیت و کمیت و بهترین مواد اولیه برخوردار می باشد . به منظور رضایتمندی بیشتر مسافران کیترینگ هما اقدام به ارائه سرویس غذای گرم در مسیر های پروازی با مدت زمان بیش از یک ساعت نموده است .
کارشناسان کترینگ هما با رعایت نکات و قوانینی خاص برای تهیه غذایی مناسب جهت سرو در پرواز ، ضمن حفظ ظاهری زیبا و اشتها آور و با استفاده از موادی درجه یک نه تنها از بروز مشکلات کاسته ، بلکه شادی و نشاط را برای مسافر به ارمغان آوردند .
غذای مخصوص
هواپیمایی هما به منظور افزایش رضایتمندی و حفظ سلامت مسافرین در پروازهای بین المللی خود این امکان را فراهم آورده که مسافران بتوانند رژیم غذایی مخصوص خود را در طول پرواز نیز حفظ نمایند . برای سفارش غذای مخصوص باید حد اقل 48 ساعت قبل از پرواز و در لحظه تهیه بلیط از داخل سایت هواپیمایی ایران ایر اقدام نمایند .
غذاهای مخصوص شامل :
- غذای دیابتی
- غذای بدون گلوتن
- غذای کم کلسترول
- غذای بدون نمک
- غذای غیر نفاخ
- غذای بدون اسید اوریک
- غذای کم کالری
- غذای بدون لاکتوز
- غذای سبزیجات لبنی
- غذای سبزیجات بدون لبنیات
- غذای سبزیجات آسیایی
- غذای مخصوص هندوها
- غذای مخصوص نوزاد
- غذای کودک
- غذای دریایی
- بشقاب میوه
شرکت های تابع و زیر مجموعه هما
مرکز آموزشی هما
یکی از بخش های زیر مجموعه هواپیمایی ایران ایر به شمار می آید که مسئولیت برگزاری کلاس های آموزشی را برعهده دارد . این مرکز با استفاده از بهترین مدرسین و اساتید و نیز بهترین امکانات آموزشی و جدید ترین متودهای تدریس با بالاترین سطح استاندارد های بین المللی اقدام به آموزش عملی و تئوری به کلیه متقاضیان واجد شرایط می کند . از جمله دوره های این مرکز میتوان آموزش مهمانداری ، ایمنی ، کالاهای خطر ناک و آمادئوس را به همراه ارائه گواهینامه بین المللی یاتا ( IATI) نام برد . این مرکز خود دارای گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 در سال 2008 و رضایتمندی مشتری ISO 10004 در سال 2012 و تاییدیه دهواپیمایی کشوری ATO میباشد .
کترینگ هما
کترینگ هما با بیش از 50 سال سابقه در صنعت تهیه و توضیع غذا و با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات روز دنیا و با بکار گیری برنامه های غذایی با استاندارد های بین المللی ، منطبق با اصول تغذیه و سلامت ، و با در اختیار داشتن بیش از 1000 نفر نیروی انسانی متخصص و نیمه متخصص به صورت شبانه روزی ، وظیفه تولید و ارائه بیش از 32000 سرویس غذایی از جمله صبحانه ، غذاهای سرد و گرم و میان وعده مسافران هما و برخی شرکت های هواپیمایی داخلی را بر عهده دارد.
شرکت حمل و نقل ایر کارگو
ایران ایر کارگو شرکت حمل و نقل بین المللی هواپیمایی ایران ایر به شمار می آید که به عنوان هواپیمایی ملی ایران و با تجربه چندین ساله خود وظیفه جا به جایی بار تجاری را در ضمینه صادرات و واردات کالا بر عهده دارد .
گروه هتل های هما
گروه هتلهای هما یکی دیگر از شرکتهای زیر مجموعه هواپیمایی ایران ایر بود . این هتلها در تهران، شیراز، بندرعباس و مشهد (2 هتل) قرار دارند. ساخت همگی آنها، بهجز هتل دوم مشهد، در پیش از انقلاب و سال 1357 صورت گرفتهاست؛ هتل دوم مشهد در دههٔ 70 خورشیدی ساختهشد. در سال 1391، گروه هتلهای هما به سازمان تأمین اجتماعی فروختهشد و اکنون از شرکتهای تابعهٔ این سازمان به شما می آید .
اطلاعات تماس
آدرس : تهران - بلوار فرودگاه -ادارات مرکزی هما
صندوق پستی : 775-13185
شماره تماس : 466222-021
نمابر : 46628224-021
سامانه پیام کوتاه هما : 30007632
پست الکترونیک : [email protected]